V letošním roce slaví japonská automobilka Subaru své čtyřicátiny od zavedení pohonu všech kol do hromadné výroby. Jaká je jeho historie?
Než si sjednáte pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, porovnejte povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.
Subaru v roce 1966 uvedlo do provozu plochý motor s protiběžnými válci, který se díky svému nízkému těžišti pro čtyřkolky hodí. Ve své době se tak stala kromě Volkswagenu a Porsche jedinou automobilkou, která pohonnou jednotku zvanou boxer užívala. Dnes ale pohání motor obdobné konstrukce takřka celé portfolio Subaru, před 46 lety šlo pouze o model 1000. Poprvé zahájila značka jeho vývoj v roce 1960. Kvůli nedostatku financí skončil ale vývoj dříve, než se pořádně rozjel.
O tři roky později začalo Subaru pod vedením konstruktéra Šinroku Momose model 1000 opětovně připravovat. Tentokráte mělo jít o čtyřmetrový sedan, který pohodlně pobere čtveřici pasažérů. Aby měl vůz vůbec nějaký zavazadlový prostor, nechal Momose zkrátit přední převis karoserie a umístil dopředu i převodovku. Mnohem podstatnější bylo umístění diferenciálu do podélné osy vozu. V kombinaci s nízkým těžištěm motoru tak totiž Subaru prošláplo cestu chystanému pohonu všech kol.
Ještě v závěru roku 1970 značka zahájila vývoj kombi 1000 s pohonem všech kol. Výsledkem bylo v říjnu 1971 představení prvních prototypů. Do konce roku automobilka vyrobila osm exemplářů, v září následujícího roku však produkci zastavila. Představen byl totiž následující model Leone.